Even was hij een rijzende ster in de Amsterdamse marketingwereld. Met een leidinggevende baan bij een van de meest toonaangevende reclamebureaus van de jaren ’90 leek zijn kostje in elk geval gekocht. Tot hij erachter kwam dat de manier van werken helemaal niet bij hem paste. Terug naar af dus, en dan maar voor zichzelf beginnen. René ging zijn gevoel achterna en stapte met een open en kritische blik de toekomst in.
Na zijn ‘Amsterdamse avontuur’, dat hem – tegen zijn gevoel in – bijna zijn zakelijke ziel deed verkopen, startte Rotterdammer René (42) als zelfstandig ondernemer. In een tijd dat bijna niemand wist wat het inhield, bouwde hij om zich heen een goed geoliede netwerkorganisatie op.
“Ik sta nog steeds achter wat ik opgaf en wat ik ervoor terugkreeg. Ik sta nu veel dichter bij wie ik ben.”
Binnenkant
Samenwerkend met precies die partijen waar hij op kan bouwen, bedient hij sindsdien grotere bedrijven met marketing- en communicatieoplossingen die hen werkelijk dichter bij hun doelen brengen. “De cultuur bij dat bureau in Amsterdam was heel erg op de buitenkant gericht”, zegt hij achteraf, “terwijl het mij om de binnenkant gaat. Het is tien jaar geleden, maar ik sta nog steeds achter wat ik opgaf en wat ik ervoor terugkreeg. Ik sta nu veel dichter bij wie ik ben.”
Vertrouwen
Wie hij is, dat heeft René gaandeweg moeten leren. “Voor mij had dat veel te maken met vertrouwen. Het vertrouwen dat het goed is zoals je bent. Dat jezelf zijn zoveel waardevoller is dan iets zijn wat je níet bent. En je vervolgens vanuit dat vertrouwen aan de wereld presenteren.” Inmiddels kent hij ook de ingrediënten die hij nodig heeft om optimaal te functioneren. Hij somt op: “Menselijk contact, in openheid en eerlijkheid. Creativiteit. En respect; dat je elkaar serieus neemt in wat je doet en hoe je het doet. Kritiek is super, maar dan wel graag constructief. En het mag ook wel gewoon gezellig zijn. Zonder dat wordt er niet echt gedeeld.” Hij is even stil, denkt na en veert dan weer op. “Humor en passie! En ergens in geloven! Ik zeg altijd: wat je ook gaat doen, zorg dat het dicht bij je hart ligt. Als het mij puur om het geld was gegaan, dan was ik in Amsterdam gebleven, maar ik begon voor mezelf, terug in Rotterdam. Het was volgens sommigen wachten tot het een keer slechter zou gaan. Maar hoewel ik wat economische ontwikkelingen betreft van de ene crisis in de andere rolde, ben ik er nog steeds.”
Intuïtie als kompas
Gevraagd naar waar hij dit aan te danken heeft, antwoordt hij met één woord: intuïtie. “Mijn intuïtie is mijn kompas. Dat is wat ik geleerd heb toen het in Amsterdam bijna mis ging. Ik heb mijn beslissing destijds veel te veel gerationaliseerd, waarbij ik voorbij ging aan een sterke, veel dieper liggende impuls. Later is mij iets soortgelijks bijna nóg een keer overkomen. Het ging zover dat het leek alsof ik niet meer terug kon keren, zeker omdat ik ook mijn gezin heb om voor te zorgen. Toch heb ik toen gedaan wat weliswaar niet rationeel was, maar wat voelde als de enige juiste keuze die ik op dat moment kon maken.”
Geïnteresseerd zijn en werkelijk luisteren
En het kwam goed. Zijn bedrijf bestaat alweer tien jaar en hij levert werk af waar hij trots op is en waar hij achter staat. Bovenal geniet hij van het sociale aspect van zijn werk. “De persoonlijke interactie, de gesprekken met inhoud, ook daarin laat ik mij leiden door mijn intuïtie. Het gaat om geïnteresseerd zijn en werkelijk luisteren. Als ik een netwerkbijeenkomst organiseer, nodig ik de personen uit vanwege hun karakter, niet vanwege hun rol of functie. Dat maakt een goede klik mogelijk en zo ontstaat vanzelf de ultieme match.”
“Uiteindelijk draait het om het gevoel dat je dezelfde taal spreekt, er dezelfde normen en waarden op nahoudt.”
Voelen in plaats van rationaliseren
De spanning tussen ratio en intuïtie is overigens blijven bestaan. “Ik kan heel snel enthousiast raken over onderwerpen, maar loop er steeds tegenaan dat je je energie en je tijd maar één keer kunt besteden. Bij de keuzes die ik dan wil maken, heb ik de neiging om te rationaliseren, terwijl ik gewoon moet voelen. Ik weet inmiddels van mezelf dat ik avonturen graag open en positief kritisch inga. Met in de basis het vertrouwen dat we allemaal iets beters willen creëren en vanuit die samenwerking tot creativiteit en daadkracht kunnen komen. Zo sta ik in mijn werk, maar het is ook wat ik mijn zoons Max van 7 en Tim van 6 leer. En het is wat ik mijn studenten mee probeer te geven in de lessen die ik geef op de Willem de Kooning Academie. Uiteindelijk draait het om het gevoel dat je dezelfde taal spreekt, er dezelfde normen en waarden op nahoudt. En dat is waarom dat interne kompas dat ik intuïtie noem, zo vreselijk belangrijk is.”
Meer informatie over het werk en de ideeën van René vind je op zijn LinkedIn-profiel.
Help je mee?
Wil je helpen? Like dan de pagina van 365 Mooie Mensen op Facebook. Op deze manier komen meer mensen met het inspirerende verhaal van René in contact. En het helpt mij om nieuwe Mooie Mensen te vinden voor meer van dit soort prachtige interviews. Op naar de 365!